Je webshop moet worden ontworpen met jouw klanten in gedachten. Terwijl het vergroten van jouw verkeer meer verkoop kan genereren, is het net zo belangrijk om je te richten op het omzetten van jouw huidige verkeer in betalende klanten.
Bij elke stap in de aankoop proces van jouw klanten zijn er nieuwe mogelijkheden om hun weg korter, gemakkelijker en leuker te maken. Door strategische experimenten en analyses kun jij jouw website zo inrichten dat mensen sneller bij een aankoop komen. Dit proces wordt conversieoptimalisatie of CRO genoemd.
Conversion Rate Optimization (CRO) is een reeks marketingtactieken om het percentage van jouw websiteverkeer te verhogen dat een conversie uitvoert. Het gebruikt de psychologie van overreding in het ontwerp om mensen aan te moedigen een gewenste actie te ondernemen. CRO omvat vaak multivariate en split- of A/B-tests.
Websiteconversies zijn belangrijk. Het is dat grote moment waarop een toevallige bezoeker van jouw winkel eindelijk een van jouw producten koopt. En, op een veel kleinere schaal, conversies gebeuren ook voortdurend in de aanloop naar dat moment.
Een conversie op jouw homepage kan bijvoorbeeld betekenen dat een bezoeker doorklikt naar een product. Een conversie op een productpagina kan betekenen dat een klant op Toevoegen aan winkelwagentje klikt. Conversies kunnen volledig afhankelijk zijn van het doel dat een specifiek onderdeel van jouw website dient.
Typische websiteconversies voor eCommerce merken zijn onder meer:
Maar je bent niet beperkt tot bovenstaande voorbeelden. je kunt elke key performance indicator (KPI) of eCommerce-metric die specifiek is voor jouw bedrijf volgen en optimaliseren. Conversie is een breed begrip omdat het van invloed is op veel verschillende aspecten van jouw website en digitale marketingkanalen.
Om de conversion rate in een webwinkel te verhogen, moet je elk aspect van de personalisering van jouw website voortdurend testen. Er zijn veel CRO-cases die aantonen dat zelfs kleine aanpassingen een grote impact kunnen hebben op jouw optimalisatie-inspanningen.
Een essentieel onderdeel van een levensvatbaar conversieoptimalisatieproces is ervoor te zorgen dat je de conversiepercentages voor al jouw kanalen bijhoudt. Om dat te doen, moet je weten hoe je CRO berekent.
Hier zie je hoe een veelgebruikte formule voor de conversieratio eruit ziet:
Conversiepercentage = (totaal aantal conversies / aantal bezoekers) x 100
Stel dat jouw winkel vorige maand 50 verkopen en 1.000 bezoekers had, jouw conversiepercentage is 50% gedeeld door 1.000 (.05), vermenigvuldigd met 100%, wat neerkomt op 5%.
Volgens de laatste benchmark is het gemiddelde conversiepercentage voor eCommerce sites 3,65, maar overall zien wij dit getal zelf schommelen tussen de 1,8% en 3,5%.
Er zijn een paar verschillende manieren om conversiepercentages te optimaliseren. Deze gids richt zich op een manier waarvan we weten dat die werkt. Het is een vorm van experimenteren die A/B-testen wordt genoemd, ook bekend als splittesten.
A/B-testen is een manier om twee versies van dezelfde webpagina te vergelijken om te zien welke betere resultaten opleveren. Bij A/B-tests worden twee verschillende versies van een pagina tegelijkertijd aan twee vergelijkbare groepen bezoekers getoond. Uiteindelijk wordt de versie die beter presteert en een groter aantal conversies oplevert, tot winnaar uitgeroepen.
Als je CRO-experimenten gaat uitvoeren voor jouw winkel, wilt je een herhaalbaar proces ontwikkelen. Hier is een CRO-proces in vijf stappen dat je kunt volgen voor elk experiment dat je uitvoert:
Voordat je een CRO-test uitvoert, moet je nagaan of jouw website voldoende verkeer krijgt om resultaten met statistische significantie te genereren. Als jouw steekproefgrootte te klein is, kun je niets leren van jouw resultaten, omdat ze niet nauwkeurig weergeven hoe een grotere populatie jouw site gebruikt.
Als je wilt berekenen hoe groot de steekproef moet zijn om een A/B-test uit te voeren, hoeft je alleen maar jouw huidige conversiepercentage voor de webpagina die je wilt testen in te vullen met de volgende formule.
Het optimaliseren van jouw webshop is geen eenmalige oplossing voor eCommerce, maar een continu proces waarmee je voortdurend meer te weten komt over jouw doelgroep en hoe je hen beter van dienst kan zijn. Het is geen tactiek met een einddoel - het is iets wat je altijd moet doen om beter te worden.
Bij het ontwerpen van een effectieve homepage is eenvoud de sleutel. Een klant heeft slechts 50 milliseconden nodig om een eerste indruk van jouw website te krijgen, dus je moet er alles aan doen om direct impact te maken.
Voorkom dat potentiële klanten overweldigd worden door overdadige afbeeldingen en tekst. Blijf in plaats daarvan bij jouw merk en jouw boodschap met een eenvoudig, visueel aantrekkelijk ontwerp.
Bijvoorbeeld zoals Province of Canada doet. Voor zijn homepage gebruikte het twee hero’s die het grootste deel van de ruimte boven de vouw in beslag namen. De tekst is eenvoudig en direct, met een duidelijke call-to-action (CTA) die bezoekers naar een collectie leidt.
Als je niet zeker weet wat je als hero moet laten zien, kun je meestal het beste kiezen voor jouw best verkopende of meest winstgevende producten, of collecties zoals nieuwkomers of lopende promoties.
Zodra jouw klanten op jouw homepage komen, heb je de kans om opwinding te creëren en hen naar jouw producten te leiden. Als je doel is om meer verkeer naar je producten te krijgen, zijn er een heleboel apps voor Shopify-winkeliers die kunnen helpen om de vraag op te trommelen en aankopen te stimuleren:
Kijk bijvoorbeeld eens naar Our Place. Zij gebruikte een welkomstbalk om een BOGO-aanbieding en een aanbod voor gratis verzending en retouren te promoten.
Na een paar seconden krijgen bezoekers ook deze pop-under voorgeschoteld, die hen aanmoedigt mee te doen aan de gratis pan giveaway van Our Place.
Heb je in belangrijke publicaties gestaan? Worden jouw producten gebruikt door belangrijke influencers?
Voeg reviews, beoordelingen en badges toe aan jouw homepage onder jouw hoofdinhoud om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen. Immers, 88% van de consumenten vertrouwt online reviews evenveel als aanbevelingen van hun vrienden en familie.
Als jouw klanten een product zoeken op jouw website, is de kans groot dat ze niet precies weten waar ze het kunnen vinden.
Als jouw winkel een groot aantal producten heeft, kun je overwegen om jouw zoekbalk prominent op jouw homepage te plaatsen, zodat jouw klanten direct kunnen gaan waar ze willen zijn in plaats van door categorieën te moeten graven.
Met apps als Smart Search & Instant Search kun je jouw zoekbalk versterken met voorspellende resultaten die jouw klanten helpen te vinden wat ze zoeken.
Intelligente zoekfuncties suggereren resultaten en producten terwijl gebruikers typen en houden rekening met zaken als spelfouten en alternatieve productnamen.
Alo gebruikt een zoekbalk om zijn yoga klanten te helpen precies te vinden wat ze zoeken.
Zelfs na het invoeren van slechts een paar letters begint de zoekbalk al categorieën, producten en gerelateerde resultaten voor te stellen (wat effectief is voor upselling en cross-selling).
Voor jouw klanten moet de navigatie op jouw eCommerce site gemakkelijk, eenvoudig en vooral duidelijk zijn. Probeer te voorkomen dat jouw producten in te veel verschillende categorieën worden onderverdeeld. Kies in plaats daarvan voor vier tot zes brede categorieën die als dropdown meer specifieke subcategorieën bevatten.
Rangschik je categorieën in je navigatiebalk op basis van hun populariteit, met je populairste categorie vooraan.
Productfoto's van hoge kwaliteit zijn het belangrijkste onderdeel van een effectieve productpagina. Probeer afbeeldingen op te nemen die jouw producten vanuit elke hoek laten zien en de uitstraling van jouw producten nauwkeurig weergeven.
Voeg als bonus een video toe die jouw product in actie laat zien. Als je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt, geef klanten dan een beter idee van hoe jouw shirts er in beweging uitzien en voeg een video toe aan jouw landingspagina van een model dat er in rondloopt.
Love Hair heeft enkele geweldige voorbeelden van goed uitgevoerde productpagina's. Bekijk de bovenstaande pagina voor voedende haarolie, met een heleboel foto's van hoge kwaliteit, leuke productbeschrijvingen en korte video's die het product echt laten stralen.
Het ergste wat je kunt doen is je klanten misleiden. Volgens de laatste statistieken over het achterlaten van winkelwagentjes wordt 69,99% van de online winkelwagentjes achtergelaten. De belangrijkste reden? De extra kosten zijn te hoog.
Wees niet bang om hen alles te laten weten over zaken als prijs, levertijd en voorraad. Als je je producten effectief verkoopt en hun waarde communiceert, zullen je klanten het niet erg vinden om wat extra te betalen voor verzending of wat langer te wachten op levering.
Als je een Shopify-winkel hebt, kun je ook een app als Back In Stock gebruiken om je klanten de optie te geven om op de hoogte te worden gebracht als er out-of-stock producten aan je winkel worden toegevoegd.
Productbeoordelingen zijn een geweldige manier om de twijfels van aarzelende shoppers weg te nemen en je klanten het sociale bewijs te geven dat ze nodig hebben om op Toevoegen aan winkelwagen te klikken. In feite worden 9 van de 10 aankoopbeslissingen beïnvloed door het lezen van online productrecensies.
Positieve productrecensies kunnen het verschil maken om kopers ervan te overtuigen dat een product echt werkt en het kopen waard is. Beoordelingen helpen hen ook om beter geïnformeerde beslissingen te nemen met betrekking tot de maat, kleur en meer.
Shopify winkeliers kunnen apps als Product Reviews en Yotpo gebruiken om klantbeoordelingen direct op hun productpagina's te zetten.
Reviews kunnen vooral nuttig zijn voor bedrijven in de schoonheids- en huidverzorging industrie. Beardbrand toont bijvoorbeeld beoordelingen op al zijn productpagina's.
Heat maps zijn een populaire CRO-tactiek voor eCommerce merken omdat ze grote hoeveelheden gedragsgegevens omzetten in een eenvoudige visuele weergave.
Een heatmap toont plekken van betrokkenheid op jouw website, gewoonlijk weergegeven in "warme" en "koele" kleurschakeringen. Als een gebied op de heatmap warm is (rood, oranje, geel), is daar veel activiteit. Koelere tinten duiden op weinig activiteit.
Heatmaps laten zien met welke elementen van jouw website bezoekers het meest bezig zijn. Ze laten zien op welke delen van jouw winkel mensen klikken, scrollen en bewegen. Scroll heat maps laten zien hoe ver mensen naar beneden gaan voordat ze vertrekken. Met apps als Lucky Orange kun je ook engagement patronen bestuderen van dynamische elementen zoals pop-ups, drop-downs en formulieren.
Lucky Orange biedt ook andere conversie optimalisatie tools om het verlaten van een winkelwagentje te verminderen en de verkoop te verhogen, waaronder:
Heat maps zijn een geweldige manier om jouw winkel door de ogen van jouw klanten te zien. Je kunt leren wat werkt en wat niet, nieuwe ideeën evalueren en elementen van jouw site verbeteren om conversies te verhogen.
Je kunt het jouw huidige klanten nog gemakkelijker maken om herhaalaankopen te doen door hun verzend- en facturatiegegevens vooraf in te vullen bij klantenaccounts.
Hoe minder informatie klanten hoeven in te voeren, hoe beter. Een studie van Google meldt dat klanten formulieren 30% sneller invullen met autofill, wat kan resulteren in meer conversies bij het afrekenen.
Je kunt ook Shop Pay installeren, Shopify's kassa-oplossing voor winkeliers. Shop Pay onthoudt en versleutelt de gegevens van klanten, zodat ze in één tik veilig kunnen afrekenen.
Klanten kunnen betalen met de betaalmethode van hun voorkeur en zelfs kiezen hoe ze willen betalen, in zijn geheel of in termijnen.
Uit ons onderzoek bleek dat afrekenen via Shop Page een gemiddeld conversiepercentage heeft dat 1,72 keer hoger ligt dan bij reguliere afrekeningen. Leer hoe je Shop Pay in jouw winkel kunt inschakelen door te lezen Shop Pay inschakelen.
Helaas vullen klanten soms hun winkelwagentje met producten en verlaten dan jouw winkel zonder van plan te zijn terug te keren.
Met e-mails voor verlaten winkelwagens kunt je die klanten herinneren aan de artikelen waarin ze al interesse hebben getoond en ze een duwtje in de rug geven om terug te keren naar jouw winkel om de aankoop af te ronden.
Als jouw klanten contact met je willen opnemen, moeten ze dat gemakkelijk kunnen doen.
Voor klanten is het uiterst frustrerend als ze hun gedachten en gevoelens - positief of negatief - niet kunnen delen. jouw contactpagina moet manieren bevatten waarop jouw klanten contact kunnen opnemen als er iets misgaat, maar ook mogelijkheden om op een leuke en spannende manier met jouw merk in contact te komen.
Hier is een snelle checklist van alles wat jouw contactpagina moet bevatten:
Mobiel responsief zijn zou een prioriteit moeten zijn voor jouw bedrijf. Meer dan 59% van al het webverkeer komt van smartphones en tablets, volgens Statista. Je wilt een geweldige klantervaring bieden voor mobiele sitebezoekers.
Gelukkig is, als je een Shopify winkel hebt, elk Shopify thema automatisch geoptimaliseerd om goed te worden weergegeven op elk apparaat.
Als je wilt controleren of je website responsive is, dan drop je gewoon je URL in de mobielvriendelijke testtool van Google.
Zoals eerder gezegd zullen mensen je website verlaten als deze traag is. Snellere websites bieden niet alleen een goede ervaring, maar zijn ook goed voor de SEO van jouw winkel. Hoe meer mensen op jouw site blijven, hoe lager jouw bouncepercentage, wat zoekmachines een signaal geeft dat jouw website geloofwaardig is en het verkeer waard is.
De eenvoudigste manier om te controleren hoe lang het laden van jouw webwinkel duurt, is met de PageSpeed Insights-tool van Google. PageSpeed Insights geeft je een gedetailleerd rapport van hoe snel jouw website laadt, samen met eventuele problemen die je kunt oplossen om jouw laadtijden te verbeteren.
Terwijl het optimaliseren van jouw winkel snelheid een ingewikkeld proces kan zijn, zijn er een paar dingen om altijd in gedachten te houden. De grootte van jouw afbeeldingen en video’s kan een aanzienlijke invloed hebben op hoe snel jouw website laadt.
Probeer elke afbeelding te comprimeren en te optimaliseren met behulp van een tool als ImageOptim. ImageOptim verwijdert alle onnodige gegevens in elk afbeeldingsbestand, wat resulteert in een veel kleinere bestandsgrootte, zonder merkbaar visueel verschil.
Bovendien, voor Shopify winkeleigenaren, probeer alle apps die je niet meer gebruikt te verwijderen, omdat deze apps je website extra kunnen belasten, zelfs als ze uitgeschakeld zijn.
Hier zijn enkele van de top Shopify apps voor het verbeteren van het conversiepercentage van de site, in willekeurige volgorde:
Als je CRO niet zelf wilt beheren, kun je contact met ons opnemen zodat wij het voor je kunnen doen.
Of je nu marketeer of ondernemer bent, je hebt maar één doel: zorgen dat mensen op de CTA-knop klikken. Het is duidelijk dat elke eCommerce marketingstrategie de optimalisatie van de conversieratio en de pagina's van jouw website moet omvatten. Met de bovenstaande experimenten kunt je betere ervaringen voor jouw bezoekers creëren en hen aanmoedigen de gewenste actie te ondernemen - of het nu gaat om e-mail aanmeldingen, toevoegen aan het winkelwagentje of verkopen.
We are always on the lookout for ambitious clients that are passionate about developing their business digitally.